Vad ger en rätt?

Vad ger en person rätt till att bete sig illa mot någon annan? Var med om en otäck upplevelse i lördags, satt på vår altan och pratade med min man och min mamma. Sonen stack iväg och vi ser att en moped kommer och saktar ner, förstår att sonen o killen känner varann. Det går några minuter och mannen reagerar på att det är någon form av tumult där killarna är och tror att det är sonen och killen som börjat bråka. Han får fart och springer och jag efter, ser då fem killar som står och slår och sparkar mot killen med moped. Jag skriker så det hörs nog i hela området "va fan håller ni på med? Är ni dumma i huvudet? Killarna bli rädda och springer, en bilist kommer och säger att han är i kontakt med polisen och kommer att köra efter killarna. Jag och mamma tar hand om killen som blivit misshandlad, mitt i allt står sonen och ser förskräckt ut, mina andra barn blir jätterädda och gråter. Får killen att lugna sig och sätta sig vid vägkanten, omtöcknad av slag och minst en spark i ansiktet, kramar om honom och säger att det kommer bli bra. Polisen kommer med blåljus och sirener efter högst 10 minuter och håller förhör med killen, min son och lite med mig. Sen kommer ett gäng med grabbar som är kompisar till killen och de är upprörda de med. Får av polisen veta att de har patruller i området som jagar killarna men vet inte om de fick fast dem. Efter en stund kommer även ambulansen och killen och en kompis till honom åkte med till sjukhuset. Hoppas av hela mitt hjärta att det gått bra för honom. Detta har gjort att jag har varit lite skakig, men förstått att om inte vi reagerat så kunde killen varit död nu :( Vet inte vad som gjorde att jag vågade, men jag bara handlade och efteråt var jag som ett asplöv och bara skakade och det tog ett bra tag innan jag fick ner pulsen igen.

Kommentera här: